Τύπος μαθήματος: Επιλογής
Επίπεδο μαθήματος: Προπτυχιακό
Έτος σπουδών: 4o -5o
Eξάμηνο διδασκαλίας: 7o ή 9
Ώρες θεωρίας: 3
Ώρες Εργαστηρίου: 2
ECTS: 5
Περιεχόμενα μαθήματος:
Ιστορική εξέλιξη και οικονομική σημασία της Σηροτροφίας. Στοιχεία βιολογίας, ανατομίας και φυσιολογίας του μεταξοσκώληκα. Καλλιέργεια της μουριάς, εκτροφή του μεταξοσκώληκα, απόπνιξη, αναπήνιση κουκουλιών και η κατεργασία της μετάξινης ίνας. Οι κυριότεροι εχθροί και ασθένειες του μεταξοσκώληκα.
Μοριακές Αλληλεπιδράσεις Φυτών και Μικροοργανισμών
ΣΧΟΛΗ |
ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΓΕΩΠΟΝΙΑΣ ΚΑΙ ΔΑΣΟΛΟΓΙΑΣ |
||||
ΤΜΗΜΑ |
ΑΓΡΟΤΙΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ |
||||
ΕΠΙΠΕΔΟΣΠΟΥΔΩΝ |
Προπτυχιακό |
||||
ΚΩΔΙΚΟΣΜΑΘΗΜΑΤΟΣ |
AGRON1022 |
ΕΞΑΜΗΝΟΣΠΟΥΔΩΝ |
6Ο/8Ο |
||
ΤΙΤΛΟΣΜΑΘΗΜΑΤΟΣ |
Μοριακές Αλληλεπιδράσεις Φυτών Μικροοργανισμών |
||||
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ |
ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣ ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ |
ΠΙΣΤΩΤΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ |
|||
Διαλέξεις και Ασκήσεις |
5 |
5 |
|||
ΤΥΠΟΣΜΑΘΗΜΑΤΟΣ |
Κατεύθυνσης Επιλογής |
||||
ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑΜΑΘΗΜΑΤΑ: |
Κανένα |
||||
ΓΛΩΣΣΑΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ: |
Ελληνική |
||||
ΤΟ ΜΑΘΗΜΑΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣERASMUS |
Ναι |
||||
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗΣΕΛΙΔΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ(URL) |
https://eclass.duth.gr/courses/OPE01210/ |
Μαθησιακά Αποτελέσματα |
Μετά την ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές αναμένεται να είναι σε θέση να αναφέρουν τους μηχανισμούς άμυνας των φυτών ενάντια στα παθογόνα, αλλά και τους μηχανισμούς που τα παθογόνα χρησιμοποιούν για προκαλούν μολύνσεις σε γενετικό και μοριακό επίπεδο. Επιπλέον, θα έχουν την ικανότητα να παρακολουθήσουν την εξέλιξη της έρευνας σε αυτούς τους τομείς, καθώς και να κατανοήσουν στρατηγικές παραγωγής βελτιωμένων φυτών με αντοχή σε παθογόνα με την αξιοποίηση μορίων που προέρχονται από τη μελέτη της αλληλεπίδρασης μεταξύ ξενιστή και παθογόνου.
|
Γενικές Ικανότητες |
▪ Αυτόνομη Εργασία
▪ Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και τωναπαραίτητων τεχνολογιών
▪ Προαγωγή της επαγωγικής σκέψης
|
3.ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Το μάθημα είναι οργανωμένο στις παρακάτω θεματικές ενότητες: • Εισαγωγή– Η έννοια της ασθένειας: παρασιτισμός-συμβίωση, Μηχανισμοί παθητικής αντοχής και ενεργητικής άμυνας των φυτών σε μικροοργανισμούς, Μοριακή αλληλεπίδραση φυτών με μικροοργανισμούς.
• Μηχανισμοί άμυνας του φυτού– Μοριακή βάση της αντίδρασης του φυτού στην εισβολή από μικροοργανισμούς, Αναγνώριση γονιδίων που εμπλέκονται στην απάντηση αντίδρασης των φυτών εναντίων παθογόνων, Γενετική βάση της αντοχής των φυτών σε παθογόνα
• Μεταβίβαση μηνυμάτων και διαδικασία αναγνώρισης στα συστήματα ξενιστής – παθογόνο- Συστήματα μοντέλα για τη μελέτη των μοριακών αλληλεπιδράσεων ξενιστών-παθογόνων
• Τοπική και διασυστηματική αντοχή- Μηχανισμοί του φυτού που εμπλέκονται στην αντοχή και την ευαισθησία στα παθογόνα, Μοριακοί μηχανισμοί επίκτητης διασυστηματικής αντοχής (σαλικυλικό οξύ, ιασμονικό οξύ και αιθυλένιο ως επαγωγείς της άμυνας του φυτού)
• Αλληλεπιδράσεις μεταξύ φυτών και ιών- Ιολογικοί παράγοντες, πρωτεΐνες και microRNAsπου εμπλέκονται στους μηχανισμούς παθογένεσης των φυτικών ιών
• Μηχανισμοί μόλυνσης των βακτηρίων- Βακτηριακοί παράγοντες μόλυνσης, Μηχανισμοί βακτηριακής μόλυνσης και παθογένεσης, Βακτηριακοί τελεστές και μηχανισμοί εκκρίσεως τους, Γενετική της εξειδίκευσης ως προς τον ξενιστή
• Μηχανισμοί μόλυνσης στα παθοσυστήματα φυτό-μύκητας- Μοριακή μεταβίβαση σημάτων στις αλληλεπιδράσεις μεταξύ παθογόνων μυκήτων και φυτών, Μηχανισμοί μυκητολογικής μόλυνσης και παθογένεσης, Γενετική ανάλυση της αλληλεπίδρασης στο παθοσύστημα μεταξύ του φυτού Arabidopsis thaliana και του ωομύκητα Peronosporaparasitica
• Μοριακή μεταβίβαση σημάτων σε αλληλεπιδράσεις φυτών με ωφέλιμους μικροοργανισμούς- Συμβίωση και άμυνα: δύο πλευρές του ίδιου νομίσματος, Αλληλεπιδράσεις στη συμβίωση με αζωτοδεσμευτικά βακτήρια των ψυχανθών, Αλληλεπιδράσεις στη συμβίωση με μυκόρριζες, Η χρήση ωφέλιμων μικροοργανισμών στην αειφορική γεωργία
|
ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ |
Σε αίθουσα διδασκαλίας θεωρητικές παρουσιάσεις και ασκήσεις (Μελέτες περιπτώσεων) |
|
ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ |
Χρήση τεχνολογιών πληροφορικής (power point) |
|
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ |
Δραστηριότητα |
Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου |
|
Διαλέξεις |
39 |
|
Εργαστηριακές Ασκήσεις |
26 |
|
Ομαδικές Εργασίες |
35 |
|
Αυτοτελής Μελέτη |
25 |
|
Σύνολο Μαθήματος (25 ώρες φόρτου εργασίας ανά πιστωτική μονάδα) |
125 |
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
|
Η αξιολόγηση των φοιτητών /τριών πραγματοποιείται με γραπτές εξετάσεις και με παρουσίαση εργασίας στο τέλος του εξαμήνου. |
1. Άγριος Γ., «Φυτοπαθολογία» 2. Watson James, κ.α., «Ανασυνδυασμένο DNA»
|
Θερμοκήπια-Αυτοματισμοί
Μετασυλλεκτική Μεταχείριση Καρπών και Λαχανών
Θρέψη Φυτού-Λιπάσματα
Η αύξηση των ανωτέρων φυτικών οργανισμών, τα προτεινόμενα μαθηματικά μοντέλα και οι παράγοντες που την επηρεάζουν. Το έδαφος ως υπόστρωμα ανάπτυξης των φυτών (Οι φάσεις του εδάφους και η στοιχειομετρική ισορροπία στερεής και υγρής φάσης. Η εναλλακτική ικανότητα του εδάφους ως μέτρο γονιμότητας. Τα απαραίτητα θρεπτικά στοιχεία, οι μορφές απορρόφησής τους και η φυσιολογική τους σημασία για τα ανώτερα φυτά. Τροφοπενίες και τοξικότητες θρεπτικών στοιχείων). Η κίνηση του ύδατος και των θρεπτικών στοιχείων από το έδαφος προς το φυτό (Η ενότητα έδαφος – φυτό – ατμόσφαιρα. Η κίνηση των θρεπτικών στοιχείων προς το φυτό και η πρόσληψή τους από τις ρίζες. Διέλευση των ιόντων μέσω των μεμβρανών. Παθητική και ενεργός απορρόφηση. Κινητική της απορρόφησης των ιόντων και εκλεκτικότητα απορρόφησής τους. Ανταγωνισμοί – συνεργισμοί και η φύση των φορέων. Αποπλασμική και συμπλασμική κίνηση των ιόντων και διαφοροποίηση της ρίζας. Μεταφορά ιόντων από τις ρίζες στο βλαστό. Κίνηση σε μεγάλες αποστάσεις. Πρόσληψη των θρεπτικών στοιχείων από τα φύλλα). Αρχές της λίπανσης των φυτών (Η διαμόρφωση της απόδοσης των φυτών σε σχέση με τη συγκέντρωση των θρεπτικών στοιχείων. Οι νόμοι του Liebig και Mitscherlich και η έννοια του συντελεστή δράσης C. Οι μονάδες Baule, ο δείκτης γονιμότητας Wilcox, η εξίσωση Spillman και η θεωρία της κινητικότητας του Bray. Φυλλοδιαγνωστική – ξυλοδιαγνωστική. Βιολογικές μέθοδοι ανάλυσης του εδάφους. Υπολογισμοί θρεπτικών στοιχείων και λιπασμάτων).
Ειδική Λαχανοκομία
- ΓΕΝΙΚΑ
ΣΧΟΛΗ | ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΓΕΩΠΟΝΙΑΣ ΚΑΙ ΔΑΣΟΛΟΓΙΑΣ | ||||
ΤΜΗΜΑ | ΑΓΡΟΤΙΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ | ||||
ΕΠΙΠΕΔΟ ΣΠΟΥΔΩΝ | ΠΠΣ – ΕΠΙΠΕΔΟ 7 | ||||
ΚΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ | AGRON0003 | ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ | 7o / 9ο | ||
ΤΙΤΛΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ | ΕΙΔΙΚΗ ΛΑΧΑΝΟΚΟΜΙΑ | ||||
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
|
ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣ ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ |
ΠΙΣΤΩΤΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ | |||
5 | 5 | ||||
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ | ΕΙΔΙΚΕΥΣΗΣ Ή ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗΣ
|
||||
ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ:
|
OXI | ||||
ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ: | ΕΛΛΗΝΙΚΗ | ||||
ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS | –
|
||||
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ (URL) | https://eclass.duth.gr/courses/OPE01233/ | ||||
- ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
Μαθησιακά Αποτελέσματα | |
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές:
· θα αποκτήσουν εξειδικευμένες γνώσεις στην επιστήμη και τις καλλιεργητικές τεχνικές των κυριότερων λαχανοκομικών ειδών που παράγονται στην Ελλάδα, και · θα μπορούν να αναγνωρίσουν τα κυριότερα λαχανοκομικά είδη. |
|
Γενικές Ικανότητες | |
· Αυτόνομη Εργασία
· Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών · Προαγωγή της επαγωγικής σκέψης |
|
- ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Eφαρμοζόμενες τεχνικές υπαίθριας καλλιέργειας των κυριότερων λαχανοκομικών ειδών (τομάτα, πιπεριά, μελιτζάνα, πατάτα, κρεμμύδι, σπαράγγι, μαρούλι, λάχανο, μπρόκολο, αγγούρι, καρπούζι, σπανάκι, φασόλι).
Σε κάθε είδος γίνεται αναφορά στα εξής:
|
- ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ – ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ
ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ. | Πρόσωπο με πρόσωπο | ||||||||||||||||||
ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ
|
Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία και στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
|
||||||||||||||||||
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
|
|
||||||||||||||||||
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
|
Η αξιολόγηση των φοιτητών /τριών γίνεται με
Ι. Γραπτή Πρόοδο (40%) ΙΙ. Τελική γραπτή εξέταση (50%) ΙΙΙ. Ομαδικές εργασίες (10%) |
- ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
Επιλεγμένα Συγγράμματα στο σύστημα Εύδοξος
Επιπλέον βιβλιογραφικές πηγές θα είναι διαθέσιμες στους φοιτητές κατά τη διάρκεια των μαθημάτων. |
Παράρτημα_Ειδική Λαχανοκομία_Εναλλακτικοί τρόποι εξέτασης
Ολοκληρωμένη Προστασία Καλλιεργειών- Πιστοποίηση Προϊόντων
1. ΓΕΝΙΚΑ
ΣΧΟΛΗ | ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΓΕΩΠΟΝΙΑΣ ΚΑΙ ΔΑΣΟΛΟΓΙΑΣ | ||||
ΤΜΗΜΑ | ΑΓΡΟΤΙΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ | ||||
ΕΠΙΠΕΔΟ ΣΠΟΥΔΩΝ | Προπτυχιακό | ||||
ΚΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ | AGRON1001 | ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ | 7 ο/ 9 ο | ||
ΤΙΤΛΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ | ΟΛΟΚΛΗΡΩΜΕΝΗ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΚΑΛΛΙΕΡΓΕΙΩΝ – ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΗ ΠΡΟΙΟΝΤΩΝ | ||||
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ | ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣ ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ | ΠΙΣΤΩΤΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ | |||
Διαλέξεις | 4 | 5 | |||
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ | Ειδικότητας | ||||
ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ: | – | ||||
ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ: | Ελληνική | ||||
ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS | ΝΑΙ (στην Αγγλική) | ||||
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ (URL) | https://eclass.duth.gr/courses/OPE01178/ | ||||
ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
Μαθησιακά Αποτελέσματα |
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές θα έχουν αποκτήσει την ικανότητα κατανόησης:
· των αρχών που διέπουν την ανάπτυξη και εφαρμογή προγραμμάτων ολοκληρωμένης διαχείρισης. · της υφιστάμενης διαδικασία πιστοποίησης. |
Γενικές Ικανότητες |
|
3. ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Φιλοσοφία και Αρχές Εφαρμογής της Ολοκληρωμένης Προστασίας των Καλλιεργειών. Ανάπτυξη και εφαρμογή Προγραμμάτων Ολοκληρωμένης Διαχείρισης Εχθρών, Ασθενειών και Ζιζανίων των Καλλιεργειών.
Πρότυπα πιστοποίησης αγροτικών προϊόντων. Καταστατικό πιστοποίησης AGRO1&2, EUROPGAP, GLOBALGAP. Διαδικασία πιστοποίησης και παραδείγματα για καλλιέργειες όπως: ελιά, εσπεριδοειδή, πυρηνόκαρπα, αμπέλι, κηπευτικά υπαίθρου και υπό κάλυψη, βαμβάκι, καπνός, κ.ά |
4. ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ
ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ | Στην αίθουσα διδασκαλίας | |
ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ |
|
|
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ | Δραστηριότητα | Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου |
Διαλέξεις | 39 | |
Βιβλιογραφική εργασία | 25 | |
Παρουσίαση εργασίας | 15 | |
Αυτοτελής Μελέτη | 45 | |
Σύνολο Μαθήματος (25 ώρες φόρτου εργασίας ανά πιστωτική μονάδα) | 125 | |
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ | Η αξιολόγηση των φοιτητών /τριών γίνεται με γραπτές εξετάσεις στην θεωρία του μαθήματος στο τέλος του εξαμήνου.
Επιπλέον, οι φοιτητές στα πλαίσια του μαθήματος αναλαμβάνουν (υποχρεωτικά) την προετοιμασία σχετικής βιβλιογραφικής εργασίας. Η εργασία βιβλιογραφικής ανασκόπησης έχει την μορφή δοκιμίου το οποίο οι φοιτητές θα πρέπει να παραδώσουν προς αξιολόγηση έως και την τελευταία εβδομάδα του ακαδημαϊκού εξαμήνου. Παράλληλα, την ίδια χρονική περίοδο οι φοιτητές θα πρέπει να παρουσιάσουν την εργασία τους υπό μορφή σύντομης διάλεξης. Η ανακοίνωση των σχετικών θεμάτων γίνεται κατά τη διάρκεια της 4ης εβδομάδας των διαλέξεων. Ο τελικός βαθμός αξιολόγησης στο μάθημα διαμορφώνεται με βάση τα αποτελέσματα της γραπτής εξέτασης (20%), του δοκιμίου βιβλιογραφικής ανασκόπησης (70%) που υπέβαλε ο φοιτητής/τρια καθώς και της προφορικής παρουσίασης (10%). |
5. ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
Επιλεγμένα Συγγράμματα στο σύστημα Εύδοξος
Βιβλίο [17250]: Εντομολογία, Τζανακάκης Μίνως Ε. Λεπτομέρειες Βιβλίο [50659973]: Ολοκληρωμένη Καταπολέμηση Εχθρών των Καλλιεργειών, J. R. M. Thacker Λεπτομέρειες Βιβλίο [11240]: Ειδικά θέματα ποιότητας, Καρυπίδης Φίλιππος Ι. Λεπτομέρειες Επιπλέον βιβλιογραφικές πηγές θα είναι διαθέσιμες στους φοιτητές που συμμετέχουν στο συγκεκριμένο μάθημα μέσω του σχετικού δικτυακού τόπου του μαθήματος (e-class). |
Παράρτημα_Ολοκληρωμένη Προστασία Καλλιεργειών-Πιστοποίηση Προϊόντων
Ακαρεολογία-Νηματωδολογία
1. ΓΕΝΙΚΑ
ΣΧΟΛΗ | ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΓΕΩΠΟΝΙΑΣ ΚΑΙ ΔΑΣΟΛΟΓΙΑΣ | ||||
ΤΜΗΜΑ | ΑΓΡΟΤΙΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ | ||||
ΕΠΙΠΕΔΟ ΣΠΟΥΔΩΝ | Προπτυχιακό | ||||
ΚΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ | AGRON1011 | ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ |
7ο και 9ο |
||
ΤΙΤΛΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ | ΑΚΑΡΕΟΛΟΓΙΑ-ΝΗΜΑΤΩΔΟΛΟΓΙΑ | ||||
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ | ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣ ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ | ΠΙΣΤΩΤΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ | |||
ΔΙΑΛΕΞΕΙΣ ΚΑΙ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑΚΕΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ |
5 |
5 |
|||
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ | Ειδικότητας | ||||
ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ: | – | ||||
ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ: | Ελληνική | ||||
ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS | ΝΑΙ (στην Αγγλική) | ||||
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ (URL) | https://eclass.duth.gr/courses/OPE01131/ | ||||
2. ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
Μαθησιακά Αποτελέσματα |
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές/τριες θα είναι σε θέση να: (1) γνωρίζουν και να κατανοούν τα κυριότερα στοιχεία της βιολογίας, οικολογίας και συμπεριφοράς των φυτοφάγων και αρπακτικών ακάρεων καθώς και των φυτοπαρασιτικών νηματωδών (2) γνωρίζουν τα διαθέσιμα μέσα και τις μεθόδους αντιμετώπισης των κυριότερων εχθρών (ακάρεων και νηματωδών) των καλλιεργειών |
Γενικές Ικανότητες |
|
3. ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
1. Τάξεις και Υποτάξεις ακάρεων 2. Στοιχεία μορφολογίας, ανατομίας, φυσιολογίας και ηθολογίας ακάρεων με έμφαση στις Οικογένειες με μεγάλη γεωργική σημασία (Tetranychidae) 3. Στοιχεία μορφολογίας, ανατομίας, φυσιολογίας και ηθολογίας ακάρεων με έμφαση στις Οικογένειες με μεγάλη γεωργική σημασία (Phytoseiidae) 4. Μέσα και μέθοδοι χημικής και βιολογικής καταπολέμησης ακάρεων 5. Μορφολογικά χαρακτηριστικά, στοιχεία βιολογίας και ηθολογίας ακάρεων της υπεροικογένειας Eriophyiodea 6. Είδη της Οικογένειας Eriophyidae 7. Μορφολογικά χαρακτηριστικά, στοιχεία βιολογίας, ηθολογίας και οικονομική σημασία ακάρεων των οικογενειών Tarsonemidae, Argasidae, Tydeidae, Tenuipalpidae, Acaridae 8. Μορφολογικά χαρακτηριστικά, στοιχεία βιολογίας, ηθολογίας και οικονομική σημασία ακάρεων των οικογενειών Anystidae, Hemisarcoptidae, Pyemotidae, Pyroglyphidae, Stigmaeidae, Varroidae 9. Ανατομία, μορφολογία και φυσιολογία Νηματωδών 10. Συμπτωματολογία και βιολογία φυτοπαρασιτικών νηματωδών 11. Γενικές αρχές και μέθοδοι καταπολέμησης νηματωδών 12. Μέθοδοι δειγματοληψίας νηματωδών 13. Είδη των γενών Meloidogyne, Heterodera, Globodera, Pratylenchus, Ditylenchus και Anguina |
4. ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ
ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ | Στην αίθουσα διδασκαλίας | |
ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ |
|
|
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ | Δραστηριότητα | Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου |
Διαλέξεις | 39 | |
Εργαστηριακές Ασκήσεις | 26 | |
Ατομική Εργασία | 15 | |
Αυτοτελής Μελέτη | 45 | |
Σύνολο Μαθήματος (25 ώρες φόρτου εργασίας ανά πιστωτική μονάδα) | 125 | |
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ | Διαμορφωτική Γραπτή εργασία (20%) Δοκιμασία Πολλαπλής Επιλογής και Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης (80%) |
5. ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
▪ Κύρου Ν. (2005). Φυτοπαρασιτικοί Νηματώδεις. ΑΓΡΟΤΥΠΟΣ Α.Ε. ▪ Κωβαίος Δ.Σ. (2010). Ακαρολογία. ΑΓΡΟΤΥΠΟΣ Α.Ε. |
Παράρτημα_Ακαρεολογία-Νηματωδολογία
Αρωματικά Φυτά και Αιθέρια Έλαια
ΠΕΡΙΓΡΑΜΜΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
- ΓΕΝΙΚΑ
ΣΧΟΛΗ | ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΓΕΩΠΟΝΙΑΣ ΚΑΙ ΔΑΣΟΛΟΓΙΑΣ | ||||
ΤΜΗΜΑ | ΑΓΡΟΤΙΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ | ||||
ΕΠΙΠΕΔΟ ΣΠΟΥΔΩΝ | Προπτυχιακό | ||||
ΚΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ | AGRON1004 | ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ | 7ο, 9ο | ||
ΤΙΤΛΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ | Αρωματικά Φυτά και Αιθέρια Έλαια | ||||
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
|
ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣ ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ | ΠΙΣΤΩΤΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ | |||
Διαλέξεις και Εργαστηριακές Ασκήσεις | 4 | 5 | |||
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ | ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗΣ | ||||
ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ: | – | ||||
ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και
ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ: |
Ελληνική | ||||
ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ
ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS |
ΟΧΙ (στην Αγγλική) | ||||
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ
ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ (URL) |
http://www.agro.duth.gr/undergraduate/program/ AGRON1004.shtml | ||||
- ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
Μαθησιακά Αποτελέσματα |
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές θα είναι σε θέση να:
· κατανοούν ειδικές τεχνικές έννοιες που σχετίζονται με την καλλιέργεια των αρωματικών φυτών · κατανοούν εξειδικευμένα προβλήματα που προκύπτουν κατά την αύξηση και ανάπτυξη των παραπάνω φυτών και την επίλυσή τους με τις βέλτιστες τεχνικές
|
Γενικές Ικανότητες |
§ Αυτόνομη εργασία
§ Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών § Προαγωγή της επαγωγικής σκέψης
|
- ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
– Σημασία των αρωματικών φυτών στη διατροφή του ανθρώπου
– Στοιχεία της καλλιέργειας των αρωματικών φυτών – Αιθέρια έλαια – ρόλος – χημική σύσταση – ιδιότητες – Αιθέρια έλαια – βαθμός πτητικότητας – επιδράσεις προφυλάξεις – Ρίγανη – είδη – καλλιεργητική πρακτική – προϊόντα – Λεβάντα – είδη – καλλιεργητική πρακτική – προϊόντα – Βασιλικός– είδη – καλλιεργητική πρακτική – προϊόντα – Λυκίσκος, μαλοτήρα – καλλιεργητική πρακτική – προϊόντα – Ύσσωπος, γλυκάνισος – καλλιεργητική πρακτική – προϊόντα – Κουρκουμάς, δενδρολίβανο – καλλιεργητική πρακτική – προϊόντα – Φασκόμηλο, θυμάρι – καλλιεργητική πρακτική – προϊόντα – Δυόσμος, κάππαρη – καλλιεργητική πρακτική – προϊόντα – Προοπτικές της καλλιέργειας των αρωματικών φυτών |
- ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ
ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ | Στην αίθουσα διδασκαλίας | |
ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ
ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ |
§ Χρήση τεχνολογιών πληροφορικής (power point, video) | |
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ | Δραστηριότητα | Φόρτος Εργασίας
Εξαμήνου |
Διαλέξεις | 39 | |
Εργαστηριακές Ασκήσεις | 0 | |
Βιβλιογραφική εργασία | 15 | |
Αυτοτελής Μελέτη | 71 | |
Σύνολο Μαθήματος
(25 ώρες φόρτου εργασίας ανά πιστωτική μονάδα) |
125 |
|
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
|
Η αξιολόγηση των φοιτητών /τριών γίνεται με γραπτές εξετάσεις στην θεωρία του μαθήματος στο τέλος του εξαμήνου |
- ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
Επιλεγμένα Συγγράμματα στο σύστημα Εύδοξος · Δόρδας, Χ. 2012. «Αρωματικά και Φαρμακευτικά Φυτά», Εκδόσεις ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΠΑΙΔΕΙΑ, Θεσσαλονίκη |
ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ ΠΕΡΙΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Εναλλακτικοί τρόποι εξέτασης μαθήματος σε καταστάσεις έκτακτης ανάγκης
Τμήμα: | Αγροτικής Ανάπτυξης |
Μάθημα: | Αρωματικά Φυτά & Αιθέρια Έλαια |
Κωδικός Μαθήματος | AGRON1004 |
Διδάσκων: | Χρήστος Δαμαλάς |
Τρόπος επικοινωνίας με διδάσκοντα | cdamalas@agro.duth.gr |
Επόπτες/Επιτηρητές: (1) | |
Εξάμηνο: | 7o-9ο |
Επίπεδο σπουδών: (2) | ΠΠΣ |
Τρόποι εξέτασης: (3) | Γραπτή εξ’ αποστάσεως εξέταση μέσω e-class |
Οδηγίες υλοποίησης εξέτασης: (4) | Η εξέταση στο μάθημα θα πραγματοποιηθεί με άσκηση ερωτήσεων ΣΩΣΤΟ/ΛΑΘΟΣ στο e-class την Τρίτη 23-06-2020 στις 8:00. Η εξέταση θα είναι ταυτόχρονη για όλους τους φοιτητές.
Οι φοιτητές θα πρέπει να συνδεθούν με την σελίδα του μαθήματος στο e-class, να μεταβούν στην ενότητα ασκήσεις και στη συνέχεια στο πεδίο εξετάσεις. Απαραίτητη προϋπόθεση να έχουν κάνει εγγραφή στο μάθημα και να έχουν δηλώσει την πρόθεση συμμετοχής σε εξετάσεις.
https://eclass.duth.gr/courses/OPE01251/
Κάθε φοιτητής θα κληθεί να αναγνωρίσει αν καθεμία απο 20 συνολικά προτάσεις ειναι ΣΩΣΤΗ ή ΛΑΘΟΣ, επιλέγοντας τη μοναδική σωστή απάντηση (από τις δυο συνολικά επιλογές) σε κάθε πρόταση. Η κάθε σωστή επιλογή βαθμολογείται με +5 μονάδες (άριστα το 100) και η κάθε λανθασμένη επιλογή με -2 μονάδες (ΑΡΝΗΤΙΚΗ ΒΑΘΜΟΛΟΓΙΑ). Η διάρκεια της εξέτασης θα είναι 20 λεπτά. |
Οικονομία Φυσικών Πόρων και Περιβάλλοντος
1. ΓΕΝΙΚΑ
ΣΧΟΛΗ | ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΓΕΩΠΟΝΙΑΣ ΚΑΙ ΔΑΣΟΛΟΓΙΑΣ | ||||
ΤΜΗΜΑ | ΑΓΡΟΤΙΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ | ||||
ΕΠΙΠΕΔΟ ΣΠΟΥΔΩΝ | Προπτυχιακό | ||||
ΚΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ | ECO0019 | ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ | 7ο / 9 ο | ||
ΤΙΤΛΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ | ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΤΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ ΚΑΙ ΤΩΝ ΦΥΣΙΚΩΝ ΠΟΡΩΝ | ||||
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ | ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣ ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ | ΠΙΣΤΩΤΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ | |||
ΔΙΑΛΕΞΕΙΣ ΚΑΙ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑΚΕΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ | 4 | 5 | |||
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ | Εξειδίκευσης | ||||
ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ: | – | ||||
ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ: | Ελληνική | ||||
ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS | ΝΑΙ (στην Αγγλική) | ||||
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ (URL) | |||||
2. ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
Μαθησιακά Αποτελέσματα |
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές:
· Θα εξοικειωθούν με τις βασικές αρχές της οικονομικής του περιβάλλοντος · Θα προσεγγίσουν τις αρχές εφαρμογής μεθόδων αποτίμησης φυσικών πόρων · Θα Εμβαθύνουν στη διαδικασία εφαρμογής μεθόδων αποτίμησης με χρήση μελετών περιπτώσεων · Θα είναι σε θέση να αναγνωρίσουν τις σχέσεις γεωργίας και περιβάλλοντος και να τις συνδέσουν με την ασκούμενη πολιτική |
Γενικές Ικανότητες |
§ Αυτόνομη Εργασία
§ Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών § Προαγωγή της επαγωγικής σκέψης |
3. ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Εφαρμογή της οικονομικής θεωρίας και ανάλυσης στη χρησιμοποίηση των φυσικών πόρων. Ανάλυση των βασικών Εννοιών της Οικονομικής του Περιβάλλοντος. Πολιτικά Συστήματα και χρήση του Περιβάλλοντος. Στατική και Δυναμική Αποδοτικότητα. Μέθοδοι Αποτίμησης Περιβαλλοντικών Αγαθών. Ανάλυση Ζητημάτων αγροπεριβαλλοντικής Πολιτικής. |
4. ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ
ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ | Στην αίθουσα διδασκαλίας | |
ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ | § Διαλέξεις με τη χρήση power point και άλλων εποπτικών μέσων
§ Υποστήριξη μαθησιακής διαδικασίας μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας e-class |
|
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ | Δραστηριότητα | Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου |
Διαλέξεις | 52 | |
Βιβλιογραφική εργασία | 23 | |
Αυτοτελής Μελέτη | 50 | |
Σύνολο Μαθήματος (25 ώρες φόρτου εργασίας ανά πιστωτική μονάδα) | 125 | |
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ | Η αξιολόγηση των φοιτητών /τριών γίνεται με γραπτές εξετάσεις στο τέλος του εξαμήνου.
§ Οι φοιτητές έχουν τη δυνατότητα στα πλαίσια το μαθήματος να αναλάβουν (προαιρετικά) την ετοιμασία βιβλιογραφικής εργασίας. Οι εργασίες βιβλιογραφικής ανασκόπησης έχουν την μορφή δοκιμίου το όποιο οι φοιτητές θα πρέπει να παραδώσουν προς αξιολόγηση έως και την τελευταία εβδομάδα του ακαδημαϊκού εξαμήνου. Η ανακοίνωση των σχετικών θεμάτων γίνεται κατά τη διάρκεια της 6ης εβδομάδας των διαλέξεων. |
5. ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
Επιλεγμένα Συγγράμματα στο σύστημα Εύδοξος
§ Βιβλίο [32269]: Οικονομική Περιβάλλοντος και Φυσικών Πόρων, Tietenberg Tom, Lewis Lynne § Βιβλίο [50662617]: ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΦΥΣΙΚΩΝ ΠΟΡΩΝ ΚΑΙ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ, ΧΑΛΚΟΣ ΕΜΜ. ΓΕΩΡΓΙΟΣ Επιπλέον βιβλιογραφικές πηγές θα είναι διαθέσιμες στους φοιτητές κατά διάρκεια του μαθήματος |