Χημεία Φυσικών Προϊόντων και Εφαρμογές
Τύπος: Μεταπτυχιακό μάθημα / Υποχρεωτικό
Κατεύθυνση: Βιοτεχνολογίας και Υγεινής Τροφίμων
Συντονιστής: Αθανάσιος Χ. Κυμπάρης
Εξάμηνο: 2ο
ECTS: 7.5
Διδάσκοντες: Αθανάσιος Χ. Κυμπάρης
E-mail: kimparis@agro.duth.gr
Τηλ. γραφείου: 25520 41168
Συνεργασία με φοιτητές: μετά από συνεννόηση (μέσω email)
Περιγραφή μαθήματος:
Οι ενώσεις δευτερογενούς μεταβολισμού των ζωντανών οργανισμών, οι οποίες χαρακτηρίζουν το είδος που τις παράγει, αναφέρονται ως φυσικά προϊόντα. Η μεγάλη ποικιλία δομών που δημιουργεί η φύση και που συνδέεται με τη βιοδραστικότητα των προϊόντων αυτών, τράβηξε από πολύ νωρίς το ενδιαφέρον των επιστημόνων για τη μελέτη της χημείας τους και των εφαρμογών τους. Σήμερα η γνώση στο πεδίο αυτό έχει πάρει τεράστια έκταση και συμβάλλει πολύ στη βελτίωση της διαβίωσης του ανθρώπου. Σκοπός του μαθήματος είναι να δοθούν βασικές γνώσεις οι οποίες αφορούν σε οργανικές ενώσεις οι οποίες χαρακτηρίζονται ως προϊόντα τόσο του πρωτογενούς όσο και δευτερογενούς μεταβολισμού, να περιγραφούν οι μέθοδοι για την απομόνωση και χαρακτηρισμό τους, να μελετηθεί η αλληλεπίδραση τους τόσο με το φυσικό περιβάλλον όσο και με τον άνθρωπο και τέλος να διερευνηθεί η πιθανή αξιοποίηση τους.
Ενδεικτικά διδακτικά βοηθήματα:
- Leland J. Cseke, Ara Kirakosyan, Peter B. Kaufman, Sara L. Warber, James A. Duke and Harry L. Brielmann. Natural Products from Plants. Second Edition. 2006.
- Steven M. Colegate and Russell J. Molyneux. Bioactive Natural Products: Detection, Isolation, and Structural Determination. Second Edition. 2008.
- Raphael Ikan. Selected Topics in the Chemistry of Natural Products. 2008.
- K. Hόsnό Can BasΈer and Gerhard Buchbauer. Handbook of Essential Oils: Science, Technology and Applications. 2010.
- Pengelly Adrew. The Constituents of Medicinal Plants: An Introduction to the Chemistry of Therapeutics of Herbal Medicine. Second Edition. 2004.
- Sukhdev Swami Handa, Suman Preet Singh Khanuja, Gennaro Longo and Dev Dutt Rakesh. Extraction Technologies for Medicinal and Aromatic Plants. 2008.
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές θα μπορούν να:
- Περιγράφουν και αναγνωρίζουν τα δομικά χαρακτηριστικά της κάθε κατηγορίας ενώσεων που ανήκουν στην ευρύτερη κατηγορία των φυσικών προϊόντων.
- Μελετούν και να αντιλαμβάνονται τη στερεοχημεία των φυσικών προϊόντων που συνδέεται άμεσα με τη βιολογική τους δράση, καθώς και να γνωρίζουν επιλεγμένες μεθόδους απομόνωσης και ανάλυσης αυτών.
- Αναγνωρίζουν την σπουδαιότητα των φυσικών προϊόντων στην ιατρική, την κοσμετολογία, τη γεωργία, την καθημερινή ζωή και συνεπώς την αναγκαιότητα παραγωγής τους σε μεγάλη κλίμακα η οποία καθιστά απαραίτητη την καλή γνώση της χημείας τους όπως και της εφαρμογής αυτών.
- Να αποκτήσουν τη γνώση σχετικά με το πώς και γιατί τα φυτά παράγουν ένα τέτοιο ευρύ φάσμα των μεταβολιτών μας δίνει νέα ιδέες για το πώς τα φυτά χρησιμοποιούν αυτές τις ενώσεις για να αποτρέψει τα αρπακτικά ζώα και παθογόνα, προσελκύουν και αποτρέψει επικονιαστών, εμποδίζουν άλλα φυτά από τον ανταγωνισμό με τον εαυτό τους για τους ίδιους πόρους, και να υπερασπιστούν τους εαυτούς τους από το περιβαλλοντικό στρες.
Μέθοδος αξιολόγησης:
Η αξιολόγηση των φοιτητών γίνεται με γραπτές εξετάσεις στο τέλος του εξαμήνου. Επιπλέον, οι φοιτητές στα πλαίσια του μαθήματος αναλαμβάνουν (υποχρεωτικά) μία βιβλιογραφική εργασία.
Τελική βαθμολογία: Προκύπτει από το άθροισμα των παρακάτω (μέγιστη δυνατή βαθμολογία: 100 μονάδες):
- Εξέταση μαθήματος (στο τέλος του εξαμήνου): 60 μονάδες
- Eργασία: 40 μονάδες.
Πρόγραμμα διαλέξεων του μαθήματος ‘Χημεία Φυσικών Προϊόντων και Εφαρμογές’
Εβδομάδα | Τίτλος Διάλεξης | Εισηγητής |
1η | Φυτοχημικά : Η χημική σύσταση των φυτών. | Α. Κυμπάρης |
2η | Φαινολικές ενώσεις – Διερεύνηση αντιοξειδωτικής δράσης. | Α. Κυμπάρης |
3η | Αλκαλοειδή. | Α. Κυμπάρης |
4η | Οργανικά οξέα. | Α. Κυμπάρης |
5η | Κυτταρίνες-ημικυτταρίνες, Πηκτίνες -Λιγνίνες . | Α. Κυμπάρης |
6η | Αρωματικά και φαρμακευτικά φυτά – Αιθέρια έλαια. | Α. Κυμπάρης |
7η | Αρωματικά και φαρμακευτικά φυτά – Τερπένια. | Α. Κυμπάρης |
8η | Βιταμίνες. | Α. Κυμπάρης |
9η | Οργανοθειούχες ενώσεις: Μέρος Ι. | Α. Κυμπάρης |
10η | Οργανοθειούχες ενώσεις: Μέρος ΙΙ. | Α. Κυμπάρης |
11η | Τρόπος δράσης των φυσικών προϊόντων. | Α. Κυμπάρης |
12η | Ευεργετική δράση φυσικών προϊόντων. | Α. Κυμπάρης |
13η | Αλληλοπάθεια. | Α. Κυμπάρης |
14η | Υποβολή εργασίας βιβλιογραφικής ανασκόπησης | |
15η | Γραπτές Εξετάσεις |
Διπλωματική Εργασία
Ειδικά θέματα Επιστήμης και Τεχνολογίας Τροφίμων
ΠΕΡΙΓΡΑΜΜΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
- ΓΕΝΙΚΑ
ΣΧΟΛΗ | ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΓΕΩΠΟΝΙΑΣ ΚΑΙ ΔΑΣΟΛΟΓΙΑΣ | ||||
ΤΜΗΜΑ | ΑΓΡΟΤΙΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ | ||||
ΕΠΙΠΕΔΟ ΣΠΟΥΔΩΝ | Μεταπτυχιακό | ||||
ΚΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ | PBTF06 | ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ | 2 ο | ||
ΤΙΤΛΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ | ΕΙΔΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ ΚΑΙ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ ΤΡΟΦΙΜΩΝ
|
||||
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
|
ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣ ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ | ΠΙΣΤΩΤΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ | |||
Διαλέξεις | 3 | 7,5 | |||
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ | Ειδίκευσης | ||||
ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ: | – | ||||
ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και
ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ: |
Ελληνική | ||||
ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ
ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS |
ΟΧΙ | ||||
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ
ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ (URL) |
https://eclass.duth.gr/courses/1426245/ | ||||
- ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
Μαθησιακά Αποτελέσματα |
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, ο φοιτητής/τρια θα είναι σε θέση:
Να κατανοεί την μεθοδολογία και τους τρόπους υλοποίησης της επιστημονικής έρευνας από την αρχική σύλληψη της ιδέας και την βιβλιογραφική ανασκόπηση, την συγγραφή ερευνητικών προτάσεων, την ανάπτυξη των μεθοδολογιών έρευνας, το αναλυτικό-εργαστηριακό έργο, την ανάλυση και παρουσίαση των αποτελεσμάτων καθώς και τις επιλογές για την διάχυσή τους.
|
Γενικές Ικανότητες |
§ Αυτόνομη και ομαδική Εργασία
§ Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών § Προαγωγή της επαγωγικής σκέψης |
- ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Το περιεχόμενο του μαθήματος καθορίζεται με βάση τις επιμέρους διαλέξεις των διδασκόντων οι οποίες στηρίζονται σε ένα βασικό θέμα και γιαα το οποίο παρουσιάζεται ο τρόπος υλοποίησης της έρευνας.
Βασικά θέματα είναι: 1. Βιοτεχνολογικές εφαρμογές στα τρόφιμα με την αξιοποίηση μικροοργανισμών 2. Η χρήση φυσικών αντιμικροβιακών παραγόντων για την προστασία ή αύξηση της διατηρησιμότητας των τροφίμων 3. Η αξιοποίηση των παραπροϊόντων της γεωργικής βιομηχανίας ή βιομηχανίας τροφίμων 4. Μοριακές εφαρμογές στην παρασκευή, ανάλυση, αξιολόγηση των ειδικών χαρακτηριστικών των τροφίμων 5. Μεθοδολογία λήψης αποφάσεων 6. Επίκαιρα θέματα που άπτονται της επιστήμης των τροφίμων |
- ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ
ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ | Στην αίθουσα διδασκαλίας ή εξ αποστάσεως | |
ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ
ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ |
§ Χρήση τεχνολογιών πληροφορικής (power point, video, διαθέσιμες πλατφόρμες επικοινωνίας)
§ Υποστήριξη μαθησιακής διαδικασίας μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας e-class |
|
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ | Δραστηριότητα | Φόρτος Εργασίας
Εξαμήνου |
Διαλέξεις | 39 | |
Ατομικές εργασίες | 100 | |
Αυτοτελής Μελέτη | 48,5 | |
Σύνολο Μαθήματος
(25 ώρες φόρτου εργασίας ανά πιστωτική μονάδα) |
187,5 |
|
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
|
Ι. Γραπτή τελική εξέταση που περιλαμβάνει:
– Ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής – Συγκριτική αξιολόγηση στοιχείων θεωρίας – Ερωτήσεις ελεύθερου κειμένου ΙΙ. Κατάθεση εργασιών |
- ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
· Δίδεται από τον κάθε διδάσκοντα. |
ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ ΠΕΡΙΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Εναλλακτικοί τρόποι εξέτασης μαθήματος σε καταστάσεις έκτακτης ανάγκης
Τμήμα: | ΑΓΡΟΤΙΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ |
Μάθημα: | ΕΙΔΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ ΚΑΙ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ ΤΡΟΦΙΜΩΝ
|
Κωδικός Μαθήματος | PBTF06 |
Διδάσκων: | Συνδιδασκαλία / Προσκεκλημένοι (ΔΕΠ, Μεταδιδάκτορες) |
Τρόπος επικοινωνίας με διδάσκοντα | alexopo@agro.duth.gr |
Επόπτες/Επιτηρητές: (1) | – |
Εξάμηνο: | 2o |
Επίπεδο σπουδών: (2) | ΠΜΣ |
Τρόποι εξέτασης: (3) | Εκ αποστάσεως ασκήσεις μέσω e-class |
Οδηγίες υλοποίησης εξέτασης: (4) | Οι εξ αποστάσεως ασκήσεις θα περιλαμβάνουν ικανό αριθμό ερωτήσεων είτε πολλαπλής επιλογής/μοναδικής απάντησης είτε ερωτήσεις σωστού/λάθους είτε ελεύθερου κειμένου. Ο διαθέσιμος χρόνος θα είναι 60 λεπτά. Η ημερομηνία και ώρα εμφάνισης της άσκησης στο e-class είναι αυτή που θα εμφανίζεται στο εγκεκριμένο πρόγραμμα της εξεταστικής αναρτάται στην ιστοσελίδα του Τμήματος και στην σελίδα του μαθήματος στο e-class. Την δεδομένη ημέρα και ώρα στην ενότητα “ασκήσεις” του e-class θα εμφανιστεί άσκηση με τίτλο «Τελικές εξετάσεις Ειδικών Θεμάτων Επιστήμης και Τεχνολογίας Τροφίμων – Περιόδου ….». Οι εξεταζόμενοι οφείλουν άμεσα να επιλέξουν την άσκηση προκειμένου να ξεκινήσει η διαδικασία (και ο χρόνος) επίλυσης. Εντός του διαθέσιμου χρόνου θα επιλεχθούν οι σωστότερες απαντήσεις στις ερωτήσεις ή θα συμπληρωθεί το ελεύθερο κείμενο και θα καταχωρηθούν στο σύστημα με το πάτημα του εικονιδίου «ΥΠΟΒΟΛΗ». Δεν υπάρχει δυνατότητα επιλογής και επανα-υποβολής της άσκησης. Να σημειωθεί ότι οι τελικές εξετάσεις αποτελούν το 80% του τελικού βαθμού δεδομένου ότι θα ληφθεί υπ όψη και η πλήρης υποβολή όλων των ατομικών εξαμηνιαίων ασκήσεων που έχουν ζητηθεί κατά την διάρκεια του εξαμήνου.
Σε περίπτωση προβλημάτων με την πλατφόρμα του e-class κατά την υποβολή της άσκησης, οι φοιτητές/τριες θα επικοινωνήσουν είτε με τον διδάσκοντα με mail είτε με τον συντονιστή του μαθήματος. Δικαίωμα συμμετοχής (και άρα αξιολόγησης) έχουν όσοι/όσες είναι εγγεγραμμένοι/ες με τον ιδρυματικό τους λογαριασμό στο e-class και έχουν δηλώσει το μάθημα σύμφωνα με το Universis. |
Χημεία φυσικών προϊόντων και εφαρμογές
Χημεία Φυσικών Προϊόντων και Εφαρμογές
Τύπος: Μεταπτυχιακό μάθημα / Υποχρεωτικό
Κατεύθυνση: Βιοτεχνολογίας και Υγεινής Τροφίμων
Συντονιστής: Αθανάσιος Χ. Κυμπάρης
Εξάμηνο: 2ο
ECTS: 7.5
Διδάσκοντες: Αθανάσιος Χ. Κυμπάρης
E-mail: kimparis@agro.duth.gr
Τηλ. γραφείου: 25520 41168
Συνεργασία με φοιτητές: μετά από συνεννόηση (μέσω email)
Περιγραφή μαθήματος:
Οι ενώσεις δευτερογενούς μεταβολισμού των ζωντανών οργανισμών, οι οποίες χαρακτηρίζουν το είδος που τις παράγει, αναφέρονται ως φυσικά προϊόντα. Η μεγάλη ποικιλία δομών που δημιουργεί η φύση και που συνδέεται με τη βιοδραστικότητα των προϊόντων αυτών, τράβηξε από πολύ νωρίς το ενδιαφέρον των επιστημόνων για τη μελέτη της χημείας τους και των εφαρμογών τους. Σήμερα η γνώση στο πεδίο αυτό έχει πάρει τεράστια έκταση και συμβάλλει πολύ στη βελτίωση της διαβίωσης του ανθρώπου. Σκοπός του μαθήματος είναι να δοθούν βασικές γνώσεις οι οποίες αφορούν σε οργανικές ενώσεις οι οποίες χαρακτηρίζονται ως προϊόντα τόσο του πρωτογενούς όσο και δευτερογενούς μεταβολισμού, να περιγραφούν οι μέθοδοι για την απομόνωση και χαρακτηρισμό τους, να μελετηθεί η αλληλεπίδραση τους τόσο με το φυσικό περιβάλλον όσο και με τον άνθρωπο και τέλος να διερευνηθεί η πιθανή αξιοποίηση τους.
Ενδεικτικά διδακτικά βοηθήματα:
- Leland J. Cseke, Ara Kirakosyan, Peter B. Kaufman, Sara L. Warber, James A. Duke and Harry L. Brielmann. Natural Products from Plants. Second Edition. 2006.
- Steven M. Colegate and Russell J. Molyneux. Bioactive Natural Products: Detection, Isolation, and Structural Determination. Second Edition. 2008.
- Raphael Ikan. Selected Topics in the Chemistry of Natural Products. 2008.
- K. Hόsnό Can BasΈer and Gerhard Buchbauer. Handbook of Essential Oils: Science, Technology and Applications. 2010.
- Pengelly Adrew. The Constituents of Medicinal Plants: An Introduction to the Chemistry of Therapeutics of Herbal Medicine. Second Edition. 2004.
- Sukhdev Swami Handa, Suman Preet Singh Khanuja, Gennaro Longo and Dev Dutt Rakesh. Extraction Technologies for Medicinal and Aromatic Plants. 2008.
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές θα μπορούν να:
- Περιγράφουν και αναγνωρίζουν τα δομικά χαρακτηριστικά της κάθε κατηγορίας ενώσεων που ανήκουν στην ευρύτερη κατηγορία των φυσικών προϊόντων.
- Μελετούν και να αντιλαμβάνονται τη στερεοχημεία των φυσικών προϊόντων που συνδέεται άμεσα με τη βιολογική τους δράση, καθώς και να γνωρίζουν επιλεγμένες μεθόδους απομόνωσης και ανάλυσης αυτών.
- Αναγνωρίζουν την σπουδαιότητα των φυσικών προϊόντων στην ιατρική, την κοσμετολογία, τη γεωργία, την καθημερινή ζωή και συνεπώς την αναγκαιότητα παραγωγής τους σε μεγάλη κλίμακα η οποία καθιστά απαραίτητη την καλή γνώση της χημείας τους όπως και της εφαρμογής αυτών.
- Να αποκτήσουν τη γνώση σχετικά με το πώς και γιατί τα φυτά παράγουν ένα τέτοιο ευρύ φάσμα των μεταβολιτών μας δίνει νέα ιδέες για το πώς τα φυτά χρησιμοποιούν αυτές τις ενώσεις για να αποτρέψει τα αρπακτικά ζώα και παθογόνα, προσελκύουν και αποτρέψει επικονιαστών, εμποδίζουν άλλα φυτά από τον ανταγωνισμό με τον εαυτό τους για τους ίδιους πόρους, και να υπερασπιστούν τους εαυτούς τους από το περιβαλλοντικό στρες.
Μέθοδος αξιολόγησης:
Η αξιολόγηση των φοιτητών γίνεται με γραπτές εξετάσεις στο τέλος του εξαμήνου. Επιπλέον, οι φοιτητές στα πλαίσια του μαθήματος αναλαμβάνουν (υποχρεωτικά) μία βιβλιογραφική εργασία.
Τελική βαθμολογία: Προκύπτει από το άθροισμα των παρακάτω (μέγιστη δυνατή βαθμολογία: 100 μονάδες):
- Εξέταση μαθήματος (στο τέλος του εξαμήνου): 60 μονάδες
- Eργασία: 40 μονάδες.
Πρόγραμμα διαλέξεων του μαθήματος ‘Χημεία Φυσικών Προϊόντων και Εφαρμογές’
Εβδομάδα | Τίτλος Διάλεξης | Εισηγητής |
1η | Φυτοχημικά : Η χημική σύσταση των φυτών. | Α. Κυμπάρης |
2η | Φαινολικές ενώσεις – Διερεύνηση αντιοξειδωτικής δράσης. | Α. Κυμπάρης |
3η | Αλκαλοειδή. | Α. Κυμπάρης |
4η | Οργανικά οξέα. | Α. Κυμπάρης |
5η | Κυτταρίνες-ημικυτταρίνες, Πηκτίνες -Λιγνίνες . | Α. Κυμπάρης |
6η | Αρωματικά και φαρμακευτικά φυτά – Αιθέρια έλαια. | Α. Κυμπάρης |
7η | Αρωματικά και φαρμακευτικά φυτά – Τερπένια. | Α. Κυμπάρης |
8η | Βιταμίνες. | Α. Κυμπάρης |
9η | Οργανοθειούχες ενώσεις: Μέρος Ι. | Α. Κυμπάρης |
10η | Οργανοθειούχες ενώσεις: Μέρος ΙΙ. | Α. Κυμπάρης |
11η | Τρόπος δράσης των φυσικών προϊόντων. | Α. Κυμπάρης |
12η | Ευεργετική δράση φυσικών προϊόντων. | Α. Κυμπάρης |
13η | Αλληλοπάθεια. | Α. Κυμπάρης |
14η | Υποβολή εργασίας βιβλιογραφικής ανασκόπησης | |
15η | Γραπτές Εξετάσεις |
Θέματα Υγιεινής και Ασφάλειας Τροφίμων και Ύδατος (ΠΜΣ)
ΠΕΡΙΓΡΑΜΜΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
- ΓΕΝΙΚΑ
ΣΧΟΛΗ | ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΓΕΩΠΟΝΙΑΣ ΚΑΙ ΔΑΣΟΛΟΓΙΑΣ | ||||
ΤΜΗΜΑ | ΑΓΡΟΤΙΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ | ||||
ΕΠΙΠΕΔΟ ΣΠΟΥΔΩΝ | Μεταπτυχιακό | ||||
ΚΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ | PBTF04 | ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ | 2 ο | ||
ΤΙΤΛΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ | Θέματα Υγιεινής και Ασφάλειας Τροφίμων και Ύδατος | ||||
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
|
ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣ ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ | ΠΙΣΤΩΤΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ | |||
Διαλέξεις και Εργαστηριακές Ασκήσεις | 3 | 7.5 | |||
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ | Μεταπτυχιακό / Υποχρεωτικό | ||||
ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ: | – | ||||
ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και
ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ: |
Ελληνική | ||||
ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ
ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS |
Όχι | ||||
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ
ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ (URL) |
https://eclass.duth.gr/courses/OPE01192/ |
||||
- ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
Μαθησιακά Αποτελέσματα |
Εκτιμήσουν, αναγνωρίσουν και κατατάξουν με βάση την επικινδυνότητα τους διάφορους φυσικούς, χημικούς και βιολογικούς τροφογενείς κινδύνους.
Να αντιληφθούν την σημασία της υιοθέτησης των απαραίτητων μέτρων υγιεινής κατά την παραγωγή τροφίμων για την πρόληψη τροφογενών κινδύνων. Να κατανοούν τις πλέον αποδεκτές μεθόδους παραγωγής οι οποίες διασφαλίζουν την υγιεινή και ασφάλεια των τροφίμων. Να κατανοήσουν τις μεθόδους που εφαρμόζονται για την εκτίμηση της διατηρησιμότητας (χρόνος ζωής) των τροφίμων Να αξιολογούν την ποιότητα του νερού που χρησιμοποιείται σαν πόσιμο αλλά και στην παραγωγή των τροφίμων (νερό, πάγος, ατμός) καθώς και τις βέλτιστες μεθόδους επεξεργασία του. Να αναγνωρίζουν και κατανοούν την σημασία και χρήση των διατροφικών ισχυρισμών. |
Γενικές Ικανότητες |
§ Αυτόνομη Εργασία
§ Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών § Προαγωγή της επαγωγικής σκέψης |
- ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
1. Κατάταξη τροφοκινδύνων, κύριοι χημικοί & φυσικοί κίνδυνοι ανάλογα με το είδος του τροφίμου (ζωικά, φυτικά, θαλασσινά), βιοτοξίνες, αλκαλοειδή, μυκοτοξίνες, διοξίνες, βαρέα μέταλλα, Αζωτούχες ενώσεις, Πολυκυκλικοί αρωματικοί υδρογονάνθρακες, τριαλομεθάνια.
2. Αλλοιογόνοι μικροοργανισμοί, Παθογόνοι μικροοργανισμοί, δράση, παραπροϊόντα, τοξίνες, Πηγές μόλυνσης των τροφίμων, Επίπεδα μικροοργανισμών, Μολυσματική δόση, Αλλοίωση φυτικών ιστών, Αλλοίωση ζωικών ιστών, Μέθοδοι ανίχνευσης, Μέτρα προστασίας, Ο ρόλος των συστημάτων διασφάλισης της ποιότητας 3. Ιστορικά στοιχεία, Επιδημιολογικά στοιχεία, Μέθοδοι ανάλυσης, Βάσεις δεδομένων, Πρακτικές δήλωσης κρουσμάτων στην Ελλάδα και διεθνώς, Επάρκεια δεδομένων, Επιδημιολογική προσέγγιση (επιπολασμός, επίπτωση) 4. Διάσταση του ζητήματος, Ατομικές ελευθερίες και απαιτήσεις υγιεινής, Υποχρεώσεις εργαζομένων, Υποχρεώσεις εργοδοτών, Ζητήματα ατομικής υγιεινής, Χρήση και είδη απολυμαντικών, Προστατευτικός εξοπλισμός, Άλλα βοηθητικά μέσα, Συνήθειες. 5. Βασικές απαιτήσεως και προϋποθέσεις, Ιδιαιτερότητες χώρων. Γαλακτοβιομηχανία, χυμοποιεία, επεξεργασίας κρέατος, τυποποίησης λαχανοκομικών, ζαχαρώδων, εμφιαλωτήρια, αρτοποιεία, Λαϊκές αγορές. 6. Ζεμάτισμα, παστερίωση, αποστείρωση, κονσερβοποίηση, ασηπτική επεξεργασία, αφυδάτωση, ξήρανση, ψύξη, κατάψυξη, 7. Αλάτιση, πάστωση, Τροποποίηση ατμόσφαιρας, Υπερυψηλές πιέσεις, Ακτινοβόληση, θέματα συσκευασίας τροφίμων, Σύνθετες μέθοδοι (τεχνολογία εμποδίων). 8. Νομοθεσία, Διάρκεια ζωής, παράγοντες, Άμεσες & έμμεσες μέθοδοι καθορισμού, Ειδικοί Αλλοιογόνοι Μικροοργανισμοί, Έλεγχοι αποτελεσματικότητας της συντήρησης, προορατική μικροβιολογία. 9. Νομοθεσία, Κατηγορίες πόσιμου νερού (δικτύου, επιφανειακά, υπόγεια, εμφιαλωμένα), Κατηγοριοποίηση ενώσεων βάσει προέλευσης και επικινδυνότητας, Ημερήσιο Όριο Πρόσληψης, Προτεινόμενες Παραμετρικές Τιμές, Χημικές και Μικροβιολογικές παράμετροι, Τύποι δειγματοληψιών και αναλύσεων. 10. Παραγωγή ατμού, φ/χ χαρακτηριστικά, μηχανικές ιδιότητες, είδη ατμού (υπέρθερμος, μικτός, συμπυκνώματα), Παραγωγή πάγου, Ποιότητα πάγου και είδη, φ/χ χαρακτηριστικά. Ποιοτικός έλεγχος. 11. Χημική και βιολογική επεξεργασία, Διήθηση, Κροκίδωση, Μικροδιήθηση, Υπερδιήθηση, Αντίστροφη Όσμωση, Προωθημένες Οξειδωτικές διεργασίες, Βιολογικές κλίνες, Χλωρίωση, Υπεριώδης ακτινοβολία, Οζονισμός, Οικιακά και βιομηχανικά φίλτρα 12. Τι αφορούν οι διατροφικοί ισχυρισμοί και οι ισχυρισμοί υγείας. Σε ποια τρόφιμα εφαρμόζονται, Όροι, περιορισμοί & προϋποθέσεις χρήσης, Συνήθεις ισχυρισμοί, Ευρωπαϊκή Νομοθεσία, Ζητήματα σε διαβούλευση. 13. Υποβολή – παρουσίαση εργασίας βιβλιογραφικής ανασκόπησης
|
- ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ
ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ | Στην αίθουσα διδασκαλίας | |
ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ
ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ |
§ Χρήση τεχνολογιών πληροφορικής (power point, video)
§ Υποστήριξη μαθησιακής διαδικασίας μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας e-class |
|
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ | Δραστηριότητα | Φόρτος Εργασίας
Εξαμήνου |
Διαλέξεις | 39 | |
Εργαστηριακές Ασκήσεις | 26 | |
Ατομικές εργασίες | 15 | |
Αυτοτελής Μελέτη | 45 | |
Σύνολο Μαθήματος
(25 ώρες φόρτου εργασίας ανά πιστωτική μονάδα) |
125 |
|
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
|
Ι. Γραπτή τελική εξέταση που περιλαμβάνει:
– Ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής – Συγκριτική αξιολόγηση στοιχείων θεωρίας ΙΙ. Υποβολή εργασιών
|
- ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
· Bacterial flora in digestive disease. Scarpignato C, Lanas A.
· Hygiene for Management: A text for food safety courses. Sprenger R. · Modern food microbiology. Jay M. · Kurita Handbook of water treatment. Takahide S. · Automation for food engineering. Clydesdale F. · Statistical aspects of the microbiological examination of foods. Jarvis B. · Freshwater microbiology. Sigee D. · Food safety handbook. Schmidt R, Rodrick G. · Food safety and food quality, Hester R, Harrison M. · Foodborne pathogens: Hazards, risk analysis and control. Blackburn W, McClure · Hygiene in food processing. Lelieveld M, Mostert A, Holah J, White B. · Introduction to food toxicology. Shibamoto T, Bjeldanes L. · Food hygiene. Marwala K. |
ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ ΠΕΡΙΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Εναλλακτικοί τρόποι εξέτασης μαθήματος σε καταστάσεις έκτακτης ανάγκης
Τμήμα: | Αγροτικής Ανάπτυξης |
Μάθημα: | Θέματα Υγιεινής και Ασφάλειας Τροφίμων και Ύδατος |
Κωδικός Μαθήματος | PBTF04 |
Διδάσκων: | Αθανάσιος Αλεξόπουλος |
Τρόπος επικοινωνίας με διδάσκοντα | alexopo@agro.duth.gr |
Επόπτες/Επιτηρητές: (1) | – |
Εξάμηνο: | 2o |
Επίπεδο σπουδών: (2) | ΠΜΣ |
Τρόποι εξέτασης: (3) | Εκ αποστάσεως ασκήσεις μέσω e-class |
Οδηγίες υλοποίησης εξέτασης: (4) | Οι εξ αποστάσεως ασκήσεις θα περιλαμβάνουν 40 ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής/μοναδικής απάντησης και 10 ερωτήσεις σωστού/λάθους (σύνολο 50). Ο διαθέσιμο χρόνος θα είναι 25 λεπτά. Η ημερομηνία και ώρα εμφάνισης της άσκησης στο e-class είναι αυτή που εμφανίζεται στο εγκεκριμένο πρόγραμμα της εξεταστικής το οποίο είναι αναρτημένο στην ιστοσελίδα του Τμήματος. Την δεδομένη ημέρα και ώρα στην ενότητα “ασκήσεις” του e-class θα εμφανιστεί άσκηση με τίτλο «Τελικές εξετάσεις Θέματα Υγιεινής και Ασφάλειας Τροφίμων και Ύδατος – Περίοδος 2021». Οι εξεταζόμενοι οφείλουν άμεσα να επιλέξουν την άσκηση προκειμένου να ξεκινήσει η διαδικασία (και ο χρόνος) επίλυσης. Εντός του διαθέσιμου χρόνου θα επιλεχθούν οι σωστότερες απαντήσεις στις ερωτήσεις και αυτές θα καταχωρηθούν στο σύστημα με το πάτημα του εικονιδίου «ΥΠΟΒΟΛΗ». Δεν υπάρχει δυνατότητα επιλογής και επανα-υποβολής της άσκησης. Να σημειωθεί ότι οι τελικές εξετάσεις αποτελούν το 80% του τελικού βαθμού δεδομένου ότι θα ληφθεί υπ όψη και η πλήρης υποβολή όλων των εργασιών που έχουν ζητηθεί κατά την διάρκεια του εξαμήνου και έχουν υποβληθεί στο e-class.
Σε περίπτωση προβλημάτων με την πλατφόρμα του e-class κατά την υποβολή της άσκησης, οι φοιτητές/τριες θα επικοινωνήσουν με τον διδάσκοντα με mail. Δικαίωμα συμμετοχής (και άρα αξιολόγησης) έχουν όσοι/όσες είναι εγγεγραμμένοι/ες με τον ιδρυματικό τους λογαριασμό στο e-class και έχουν δηλώσει το μάθημα σύμφωνα με το Universis. |