Soil Science


  1. Course outline
SCHOOL AGRICULTURAL AND FORESTRY SCIENCES
DEPARTMENT AGRICULTURAL DEVELOPMENT
STUDY LEVEL Undergraduate
COURSE CODE   Semester 3
COURSE TITLE SOIL SCIENCE
INDEPENDENT TEACHING ACTIVITIES

 

TEACHING HOURS PER WEEK ECTS
Lectures : 3 hours of lecturing and 2 hours of lab work 5 5
 
 
Προσθέστε σειρές αν χρειαστεί. Η οργάνωση διδασκαλίας και οι διδακτικές μέθοδοι που χρησιμοποιούνται περιγράφονται αναλυτικά στο 4.
COURSE TYPE Core studies
PREREQUISITE COURSE(S): No
LANGUAGE (TEACHING AND EXAMS) Greek or English for students under the  ERASMUS project
THE COURSE IS OFFERED TO ERASMUS STUDENTS Yes
COURSE WEBSITE (URL) https://eclass.duth.gr/courses/OPE01218/

 

 

2.TEACHING OUTCOMES

Teaching outcomes
·     
 

With the completion of the soil science course studies the students will be able of the following:

–        Understanding of the soil function

–        They are will be able to recognize groups of rooks and minerals  

–        Understanding the importance of soil and soil formation

–        They will be able to briefly describe the soil conditions, and soil profile.  

–        Understanding and the ability to describe soil physical and chemical properties

–        Describe the biological soil functions

–        Description of the quality and quantity of the soil organic matter,

–        Understanding of the nutrient element’s distribution.

–        Nutrient element uptake and dynamics

–        Soil Taxonomy.

 

 

 

General capabilities
  • Literature search, data analysis and synthesis
  • Opinion on the natural environment
  • Independent work (assignment)
  • Group work (assignment)

 

 

  1. COURSE CONTENT
 

Introduction to Soil science.

Rocks and Minerals

Soil formation dynamics

Soil formation prosses

Physical properties

Soil colloids , Cation exchange capacity

Soil water

Chemical properties

Soil organic matter

Soil Nutrient Elements and their availability

Soil biota

Soil Nutrient uptake

Soil taxonomy

 

  1. TEACHING AND LEARINING ASSESSMENT METHODS
DELIVERING METHOD. In classroom
IT USE §  Power point, videos

e-class

TEACHING ORGANIZATION

Περιγράφονται αναλυτικά ο τρόπος και μέθοδοι διδασκαλίας.

Διαλέξεις, Σεμινάρια, Εργαστηριακή Άσκηση, Άσκηση Πεδίου, Μελέτη & ανάλυση βιβλιογραφίας, Φροντιστήριο, Πρακτική (Τοποθέτηση), Κλινική Άσκηση, Καλλιτεχνικό Εργαστήριο, Διαδραστική διδασκαλία, Εκπαιδευτικές επισκέψεις, Εκπόνηση μελέτης (project), Συγγραφή εργασίας / εργασιών, Καλλιτεχνική δημιουργία, κ.λπ.

 

Αναγράφονται οι ώρες μελέτης του φοιτητή για κάθε μαθησιακή δραστηριότητα καθώς και οι ώρες μη καθοδηγούμενης μελέτης ώστε ο συνολικός φόρτος εργασίας σε επίπεδο εξαμήνου να αντιστοιχεί στα standards του ECTS

Activity Semester workload
Lectures 13(3 hours) 39
Laboratory courses 13 (2hours) 26
Independent study 60
 
 
 
Course total

(25-hour workload per credit unit)

125
STUDENT ASSESSMENT

 

 

Written exams at the end of the semester.

 

Lab examinations upon the laboratory exercises

 

 

 

 

 

  1. PROPOSED LITERATURE
-Προτεινόμενη Βιβλιογραφία :

-Συναφή επιστημονικά περιοδικά:

1.Το έδαφος : Γέννεση – Ιδιότητες – Ταξινόμηση Δ. Αλιφραγκής

Εκδόσεις Αιβαζη ISBN:978-960-86090-6-8 (2008).

2. ΕΔΑΦΟΛΟΓΙΑ
Έκδοση: ΠΡΩΤΗ/2011
Συγγραφείς: N.C.BRADY, R.R. WEIL
ISBN: 9789608002623
Τύπος: Σύγγραμμα